Concentratie verbeteren in de kantoortuin
Werk je in een kantoortuin, ook wel bekend als een open office? Dan word je waarschijnlijk gék van alle geluiden om je heen. Het is niet voor niets dat de kantoortuin ook wel 'de hel' wordt genoemd. Wil je je concentratie verbeteren in de kantoortuin? In dit artikel lees je wat zowel bedrijven als jijzelf kunnen doen tegen geluidsoverlast in een open werkruimte, zodat je weer geconcentreerd kunt werken.
Wat is een kantoortuin?
Een kantoortuin of open office is in de jaren 60 in Duitsland bedacht om de communicatie tussen collega’s makkelijker en laagdrempeliger te maken. De gedachte was dat, als je iemand wilt spreken, je niet meer naar een ander kantoor hoeft te lopen, want die persoon zit waarschijnlijk vlakbij. Dit maakt direct overleg mogelijk. Echter, het nadeel van deze opzet is dat andere collega’s in dezelfde ruimte zitten, en zij hebben vaak geen behoefte aan jouw gesprek. Dit veroorzaakt geluidshinder en leidt tot irritatie door omgevingsgeluiden.
Ervaringen met de kantoortuin
Uit het tv-programma De Monitor blijkt dat werknemers in een kantoortuin veel last hebben van geluidshinder (93%) en concentratieverlies (94%). Ze ervaren teveel prikkels, zoals rondlopende collega’s, wat leidt tot vermoeidheid (90%) en zelfs stress (80%). Een aanzienlijk aantal werknemers meldt ook hoofdpijn (60%) en een deel noemt zelfs een burn-out als gevolg van werken in een kantoortuin.
Zijn kantoortuinen achterhaald?
Er wordt steeds vaker gezegd dat de kantoortuin niet productief is. Kantoortuin productiviteit lijkt een contradictie, want het is moeilijk om geconcentreerd te werken in een omgeving vol afleiding. Gelukkig kunnen werkgevers dit probleem aanpakken door bijvoorbeeld de inrichting aan te passen.