Er speelt iets tussen jou en je collega, cliënt of klant. Dat wil je aankaarten, maar je weet nog niet precies wat er nou echt aan de hand is. Een lastig gesprek voeren ga je liever uit de weg, want je weet niet hoe je het aan moet pakken en welke woorden je moet gebruiken. In dit artikel krijg je praktische gesprekstechnieken en middelen om jouw gedachten op een rijtje te zetten zodat je goed voorbereid een moeilijk gesprek in gaat.
Opzien tegen een moeilijk gesprek op de werkvloer
Klussen die we niet leuk vinden of die veel tijd kosten, stellen we vaak uit. Het probleem dat je dan krijgt, is dat het werk opstapelt. Dat wordt op den duur vervelend of zelfs frustrerend. Wat we ook vaak uitstellen, zijn moeilijke gesprekken. Denk aan een lastig gesprek met je leidinggevende of collega. Werk je in de zorg of het onderwijs, dan moet je ook regelmatig moeilijke gesprekken voeren met ouders.
Waarom een lastig gesprek uitstellen?
Waarom stellen we lastige gesprekken uit? Dat verschilt per persoon. Misschien heb je geen zin in discussie of wil je niet de brenger van slecht nieuws zijn. Misschien ben je bang voor de reactie van de ander of vind je het lastig om de juiste woorden te vinden. Het is dus begrijpelijk dat veel mensen opzien tegen een moeilijk gesprek. In ieder geval kost het voeren van een lastig gesprek je energie en kan het voelen als een energielek.