Waarom ze niet terug mailen (en wat je eraan kunt doen)
klik hier om het artikel te downloaden
Kun je vaak niet verder met je werk omdat je zit te wachten op een reactie of een bevestiging? Irritant toch? Je hebt iemand een mail gestuurd met het verzoek te reageren en vervolgens blijft het stil aan de overkant. In dit blog leer je waarom ze niet terug mailen en krijg je een aantal simpele tips om er voor te zorgen dat je wel op tijd een reactie krijgt.
Waarom negeren mensen soms e-mails?
E-mail is een van de meest gebruikte vormen van communicatie in onze moderne samenleving. Het stelt ons in staat om snel en efficiënt berichten te verzenden en te ontvangen, ongeacht de afstand tussen de afzender en de ontvanger. Toch is er één frustrerend fenomeen dat velen van ons maar al te bekend in de oren zal klinken: het uitblijven van een reactie op onze e-mails. Waarom negeren mensen soms e-mails en laten ze ons in het ongewisse? Hieronder zeven mogelijke verklaringen
Overweldigende hoeveelheid e-mails: In de moderne wereld worden we overspoeld met e-mails. Werkgerelateerde e-mails, persoonlijke correspondentie, nieuwsbrieven, spam - onze inboxen raken snel verstopt. Het kan moeilijk zijn om het overzicht te behouden en alle berichten te beantwoorden. Mensen kunnen in de war raken of simpelweg vergeten te reageren, zelfs op belangrijke e-mails.
Tijdgebrek: Tegenwoordig hebben velen van ons een druk leven. We jongleren met werkverplichtingen, sociale activiteiten en persoonlijke verantwoordelijkheden. Het beantwoorden van e-mails kan soms naar de achtergrond worden geduwd ten gunste van urgenter werk of andere verplichtingen. Hoewel dit geen excuus is voor het negeren van e-mails, kan het een reden zijn waarom mensen niet onmiddellijk reageren.
Onbedoelde miscommunicatie: Het geschreven woord heeft zijn beperkingen als het gaat om het overbrengen van de juiste toon en intentie. Het is mogelijk dat mensen aarzelen om te reageren omdat ze bang zijn dat hun boodschap verkeerd wordt geïnterpreteerd. Ze willen mogelijke misverstanden vermijden en besluiten daarom niet te antwoorden. Dit kan vooral het geval zijn bij gevoelige onderwerpen of conflicten.
Besluiteloosheid: Soms ontvangen mensen e-mails waarop ze niet meteen weten hoe te reageren. Ze moeten misschien meer informatie verzamelen, overleggen met anderen of een weloverwogen reactie formuleren. In plaats van snel te antwoorden met onvolledige informatie, kiezen ze ervoor om niet te reageren totdat ze een bevredigend antwoord kunnen geven.
Overbelaste inbox: Sommige mensen hebben de neiging om hun inbox als een soort takenlijst te behandelen. Ze markeren e-mails als ongelezen om later op terug te komen wanneer ze meer tijd hebben. Helaas kan het gebeuren dat ze die e-mails vervolgens uit het oog verliezen en er nooit meer op terugkomen.
Desinteresse: Laten we eerlijk zijn, niet elke e-mail is even belangrijk of boeiend. Mensen krijgen vaak e-mails die niet relevant zijn voor hun leven, werk of interesses. In dergelijke gevallen kan desinteresse een rol spelen bij het niet reageren. Als de e-mail niet als belangrijk of waardevol wordt beschouwd, kan het zijn dat mensen besluiten het te negeren.
Technische problemen: Hoewel het minder vaak voorkomt, kunnen technische problemen ook een reden zijn waarom mensen niet terug mailen. Soms komen e-mails terecht in de spammap of worden ze per ongeluk verwijderd. Ook kan het zijn dat mensen geen meldingen ontvangen of hun e-mail niet regelmatig controleren.
Sommige acties hierboven vereisen geen actie zoals [ter info] en [ter kennisgeving]. Het is dan aan de ontvanger om te bepalen wat die er mee doet. Er is in ieder geval geen reactie vereist. [voor akkoord] en [ter goedkeuring] lijken ook op elkaar. Dit is meer een smaakkwestie en of de mail een formeel of informeel karakter moet hebben.