Studentensyndroom

Studentensyndroom

Het studentensyndroom is een vorm van bewust uitstelgedrag. Een student komt pas in actie op het allerlaatste moment, vlak voor de deadline van bijvoorbeeld een toets of een tentamen. Doordat de student uitstelt komt deze in tijdnood en dat geeft stress en plaatst de student onder druk. De term schijnt bedacht te zijn door Eliyahu M. Goldratt in zijn boek Critical Chain. We noemen dit ook wel SOG, dat staat voor studieontwijkend gedrag. Nederlanders kunnen van alles een werkwoord maken, dus wanneer studenten bezig zijn met  niét studeren, dan zijn ze aan het soggen.

studentensyndroom-1
bron: wikipedia

Waarom vandaag doen wat je ook nog tot morgen kan uitstellen?

Er zijn leukere dingen dan het leren voor een toets. Uitstelgedrag ligt op de loer. Er zijn over het algemeen 2 zaken die ons in beweging krijgen, pijn en plezier. Als je direct een beloning krijgt dan ga je het doen. Als de beloning nog ver weg ligt, dan zijn we minder gemotiveerd. Hetzelfde geldt voor pijn. Als de pijn ver weg is (toets is over 3 weken), dan voelen we de pijn nog niet.

Een toets is geen taak

Studenten met uitstelgedrag zien toetsen vaak als een taak. Maar een taak is iets dat je kunt afvinken als je het af hebt. Wanneer kun je de toets afvinken? Juist, pas als je de toets hebt gemaakt. Dus ‘toets economie’ is geen taak, maar het is een project dat uit meerdere stappen bestaat. En daar zit nou het probleem. Studenten denken dat ze een toets kunnen doen, maar het omvat niet alleen het maken van de toets. Een toets bestaat uit:
  • Lessen bijwonen
  • Aantekeningen maken
  • Lezen
  • Huiswerk maken
  • Samenvatting maken
  • Leren, ook het lezen, leren en herhalen.
Het is dus van belang dat je een toets niet meer ziet als een taak, maar als een project. Door het project plat te slaan krijg je een veel beter beeld van wat er allemaal bij komt kijken. Nu je het in stukken hebt gehakt kun je er ook een tijd aan koppelen en bekijken hoe lang je nodig hebt om:
  • het hoofdstuk te lezen
  • je aantekeningen te bestuderen
  • proefopgaven te maken
  • de stof te herhalen
Als je deze onderdelen voorziet van een tijd, dan zie je in een oogopslag hoeveel uur je dus moet steken in de toets en daar kun je een planning op maken. Op deze manier heb je overzicht.

Luie student

Ik ben van mening dat veel studenten niet lui zijn. De meesten zijn namelijk superdruk. Ze hebben hobby's, sporten, een bijbaan, vriend(in). Soms hebben studenten het zo druk dat ze geen tijd over houden om te studeren. Het is geen kwestie van luiheid, maar van prioriteiten stellen, verkeerd inschatten en onrealistisch plannen. Immers:
We onderschatten de tijd die we ervoor nodig hebben en we overschatten onze concentratie
Eerst heb je nog zeeën. Dat tentamen is pas over 6 weken. En dan blijken die 6 weken ineens voorbij gevlogen. Nu moet je aan de bak. Je gaat in studeer modus en last minute stampen. Als je geluk hebt, dan heb je een voldoende, maar voor moeilijke stof heb je echt meer tijd nodig dan wat stampwerk.

Zorg voor een goede leeromgeving

Hierbij een korte checklist:
  • Heb je een prettige plek om te studeren?
  • Is je bureau opgeruimd?
  • Is het bureau goed verlicht?
  • Het kan ook zijn dat je thuis niet prettig studeert. Waar dan wel? De bibliotheek bijvoorbeeld.
  • Is de Wifi snel genoeg?
  • Werkt de laptop naar behoren?

Gebruik verschillende middelen

Je hebt het boek en je aantekeningen en misschien nog ergens een samenvatting. Super. Maar misschien heb je nog iets extra's nodig om de stof beter te beheersen. Onze hersens denken niet in bullet points, maar in verbindingen. Je kunt van moeilijke leerstof ook eens mindmap maken. Dat is een woordenwolk of een bolletjesschema waarbij je het centrale thema in het midden zet.

Werk in blokken


Het heeft geen nut om een hele dag te blokken. Het is veel effectiever als je het in kleine blokje opdeelt. Dan zorg je ervoor dat je tussen de blokken even een pauze kunt nemen. Even wat drinken, een beetje bewegen. Pauzes zijn belangrijk omdat je werkgeheugen dan even geleegd kan worden en dat de informatie die je net hebt opgezogen verwerkt kan worden. Vind je het lastig om in blokken te werken? Gebruik hiervoor dan een timer of een kookwekker en stel die in op 25 of 50 minuten. Wat jij prettig vindt. Deze vorm van time boxing noem je ook de Pomodoro techniek.

Vermijd afleiding

Zet je smartphone een uurtje op vliegtuigmodus. Nog beter is om je smartphone uit het zicht te hebben. Want de kans dat je toch even gaat kijken is erg verleidelijk.

Gebruik een agenda

De meeste scholen maken gebruik van een app. Dit is handig om te kijken wanneer je les of een toets hebt, maar het zegt je niet wanneer je gaat studeren. Gebruik een papieren of digitale agenda. Elke smartphone heeft zijn eigen agenda, maar je kunt er ook voor kiezen om Google Calendar te gebruiken.

Gebruik een takenmanager

Als je geen agenda wilt gebruiken, zorg er dan in ieder geval voor dat een goede to do lijst hebt. Dat kan een papieren planner zijn, maar een digitale is handiger. Er zijn talloze digitale takenmanager apps. Ik adviseer To Do van Microsoft en Todoistvan Doist. In deze apps kun je projectfolders aanmaken (elk vak is een project) en daar kun je taken en data en deadlines aan koppelen. Deze takenmanagers zijn gratis en synchroniseren met alle andere apparaten.

Zorg voor een ritme

Ik hoor vaak mensen zeggen dat hun kind geen discipline heeft. Nou, dat geldt voor de meeste mensen. Discipline is lastig. Het kost namelijk energie en wilskracht om keuzes te maken op de dag zelf. Gedragsverandering is echter wel mogelijk. Het is het handigst als je vooraf de keuzes maakt. Als je bijvoorbeeld van tevoren bepaalt op welke dagen en tijdstippen je gaat leren, dan hoef je daar niet op de dag zelf over na te denken. Als je jezelf voorneemt om elke dag voor het eten een uurtje te studeren, dan creëer je op een bepaald moment een gewoonte. Gewoontes kosten minder energie dan discipline. Maak het makkelijk voor jezelf.