
Wat is het toch heerlijk om iets af te strepen van je to do lijst. Het geeft een voldaan gevoel omdat je iets hebt gedaan. Maar ja, als je kritisch naar je lijst kijkt, dan staan sommige taken er wel heel lang op. Hierdoor ga je uitstellen en dan wordt het weer last minute werk. Daar baal je van en daardoor heb je een haat liefde verhouding met je takenlijst. In dit artikel wordt duidelijk gemaakt waarom je te-doen lijstje niet werkt en wat je er aan kunt doen.
Wel of geen to do lijst
Alternatief voor to do lijst
Waarom je to do lijst niet werkt #1: je gebruikt je lijst niet

De ultieme to do lijst?
Waarom je to do lijst niet werkt #2: teveel lijstjes
Waarom je to do lijst niet werkt #3: te grote klussen
Het nadeel van een to do lijst is dat je van er álles op kunt zetten. Kleine taken, megalomane projecten…het staat allemaal netjes onder elkaar, klaar om afgevinkt te worden. Maar wat gebeurt er in de praktijk? Je pakt je to do lijst en kijkt eerst naar de quick wins, zaken die je het snelst kunnen afvinken. Afvinken vinden we heerlijk. Op het moment dat we iets doorstrepen dan wordt er zelfs wat dopamine in ons lichaam aangemaakt. Dopamine is een geluksstofje en dat werkt behoorlijk verslavend.
Dag to-do-list, hallo actielijst
Wat je wel kunt doen zijn acties. Het is dus beter om een actielijst te gebruiken. Dit is niet een ander middel dan dat je nu al gebruikt (papieren to do lijst of digitale takenmanager). Het gaat erom dat je je to do lijst anders gaat gebruiken. Zet alleen acties op je lijst. En die projecten dan? Hak een project in verschillende acties en zet dié op je actielijst. De concentratie klussen kun je beter inplannen in je agenda.
Dus niet:
- Plan van aanpak
Maar wel:
- X bellen voor afspraak
- Tijd blokken in agenda voor schrijven concept
- X mailen voor feedback

Waarom je to do lijst niet werkt #4: eindresultaat kun je niet doen
Waarom je to do lijst niet werkt #5: je checkt je lijst te weinig
Check vaker je actielijst en minder vaak je email
Waarom je to do lijst niet werkt #6: je lijst is incompleet
To do lijst digitaal
To Do – Deze gratis to-do-app is van Microsoft en is de vervanger van Wunderlist. Met To Do kun je gemakkelijk projectfolders aanmaken en die koppelen aan acties. Gebruik je ook de takenbalk in Outlook? To Do kan met de meeste versies van Microsoft Outlook synchroniseren. Je kunt de app downloaden op al je apparaten (sinds kort ook op de Mac).
Todoist – Deze to-do-app is gratis en voor meer functies is er de Premium versie. Net als bij To Do kun je vrij eenvoudig projectlijsten aanmaken en daar acties aan koppelen. Bij de betaalde versie kun je ook labels aanmaken en kun je mails omzetten naar taken. Ideaal! Werkt op alle devices, zowel op Windows als Mac.
Samengevat
- Gebruik een actielijst
- Gebruik niet meer dan 1 actielijst
- Hou de actielijst in het zicht
- Check je actielijst regelmatig
- Gebruik niet je hoofd om acties in op te slaan
- Hak je project in acties
- Denk niet in het eindresultaat, maar in de eerste acties