Wat je kunt leren van Help Mijn Man Is Klusser
Een van mijn favoriete TV-programma’s is Help mijn man is klusser! Men neme een huis waarvan de man de verbouwing op zich neemt, maar zich gedurende de verbouwing in de nesten werkt. Ik zie bij de klussers in dit programma vaak dezelfde patronen als de professionals die ik begeleid. In dit artikel beschrijf ik de grootste valkuilen die tot uitstelgedrag leiden, of je nou een hamer in je handen hebt of op een laptop werkt.
Aan Alles Tegelijk Willen Werken
Aan het begin van elke aflevering van Help Mijn Man Is Klusser wordt de presentator door de vrouw van het stel bij hun thuis uitgenodigd om een kijkje te nemen naar de bouwval. Bij binnenkomst zie je al gelijk dat er veel goed mis is. Je ziet lekkages, loshangende stroomkabels, bouwafval en ongebruikt bouwmateriaal. Maar dat is nog maar het begin. Wanneer de presentator naar de volgende ruimte loopt, wordt de kijker getrakteerd op nog meer rommel en onafgewerkte muren.
Er Is Zelden Iets Af bij Help Mijn Man Is Klusser
De keuken is gesloopt en ze koken op een gasstelletje. De badkamer is under construction en douchen doen ze in een geïmproviseerd douchehok in de tuin. Je kunt niet meer zien waar de klusser de verbouwing ooit mee is begonnen. Je ziet wel dat hij op een gegeven moment met meerdere ruimtes tegelijk bezig is. Het groeit de klusser boven zijn hoofd en dan komt de klad erin. Kortom, het is 1 grote bouwval die veel te lang duurt.
Aanraken Is Afmaken
Op het werk heb je ook te maken met meerdere projecten. Het is frustrerend als je maanden verder bent en er nog steeds niets af is. Doe je net als bij Help Mijn Man Is Klusser een beetje van alles? Geen wonder waarom je niets afmaakt. Het is beter om eerst 1 project af te maken voordat je aan het volgende project begint. Kortom, maak af waar je mee bezig bent en doe 1 ding tegelijk. Focus op 1 project en stel de rest bewust uit totdat je het eerste project af hebt.
Geen Planning
Vaak hebben de klussers in Help Mijn Man Is Klusser wel een plan, maar een plan is nog geen planning. Ze hebben wel een idee waar ze aan beginnen, maar hebben geen idee wat ze allemaal tegen kunnen komen tijdens de verbouwing. En wanneer is het af? Vaak is er geen deadline, zelfs al is de partner over een paar weken uitgerekend 😱. Natuurlijk word je hier moedeloos van. De klussers hebben meestal geen to-do lijst en geen planning. Ze hebben het hele bouwproces in hun hoofd. Dat is extra lastig voor de partner, want die heeft geen idee wat de man allemaal in zijn hoofd heeft. Wanneer je je hoofd gebruikt als een to-do lijstje, dan levert dat meerdere problemen op:
- Je vergeet dingen
- Het is lastig om prioriteiten te stellen
- Het is nog lastiger om een planning te maken die realistisch is
- De persoon met wie je samenwerkt (in dit geval: samenwoont) kan niet in jouw hoofd kijken.
Op het werk gebruik je wellicht een to-do lijstje en een agenda. Zorg ervoor dat deze te allen tijde up to date is en dat je niets in je hoofd bewaart. Maak een planning en bepaal voor jouw project wat de mijlpalen zijn én wat de deadline is. Ow ja, zorg ervoor dat je op je to-do lijst geen projecten maar taken zet. Weet je waarom? Je kunt een project namelijk niet doen, je kunt alleen acties doen. Hoe vaak heb je het bij Help Mijn Man Is Klusser wel niet gezien dat er nog een badkamer afgemaakt moet worden? Een badkamer is een project, geen taak. Spullen kopen bij de bouwmarkt, dát is een taak. Dus hak een project in stukken en zet de taken op je to-do lijst. Je kunt hiervoor een papieren to-do lijst of een digitale takenmanager gebruiken.
Persoonlijke Anekdote
In 2015 kochten mijn vrouw en ik een woning die flink verbouwd moest worden. We deelden destijds samen de takenmanager To Do van Microsoft (toen heette het nog Wunderlist). Dit werkte fenomenaal. Álles zetten we hierin. Wat ik moest halen (of terugbrengen) bij de Gamma; welke factuur er betaald moest worden; dat we nog tegels moesten uitkiezen voor de badkamer. Als je allebei dezelfde takenmanager gebruikt, dan kun je projectfolders delen en taken toewijzen aan een ander. Je vergeet niets meer en je bent altijd up to date. In zes weken was de verbouwing af en konden we verhuizen.
Ego Staat in de Weg
Ik zie vaak dat de klussers bij Help Mijn Man Is Klusser het zelf willen doen, ook al is de verbouwing te groot of te complex. Wanneer ze vastlopen, dan ligt de hele verbouwing stil. Ze willen geen gezichtsverlies lijden en opgeven is geen optie. Adviezen van hun partner slaan ze in de wind en de mannen staan niet open voor andermans adviezen. Ik zie zelden vrienden of familieleden een handje helpen. Ze staan er vaak helemaal alleen voor. Misschien herken je dit ook op het werk. Dat je je tanden in een project zet en niet op wilt geven, ook al loop je op je tenen en put het je uit.
Zet je ego (lees: onzekerheid) opzij en vraag om hulp. Trek je even niets aan van die stemmetjes in je hoofd (“ik schaam me als ik iets niet weet” / “ik kom incompetent over als ik om hulp vraag”) en ga even sparren met iemand. Het is vreemd: we staan wel altijd klaar voor iemand anders, maar durven niet zélf om hulp te vragen.
Zet Je Ego Opzij en Vraag om Hulp of Feedback
Perfectionistisch
Als kijker van Help Mijn Man Is Klusser is het gemakkelijk om te benoemen wat er verkeerd gaat en wat ze beter hadden kunnen doen. Je ziet dat ze er ‘te diep in zitten’ en dat ze geen motivatie (en/of geld) meer hebben. Soms is de klus ook gewoon te complex voor 1 persoon. De klusser heeft het plaatje wel in zijn hoofd, maar kan het vaak niet vertalen naar de praktijk. Als je perfectionistisch bent, dan is het lastig om compromissen te sluiten. Met als resultaat: je komt geen stap verder. Daarom is het super belangrijk om je plannen visueel te maken en hierover te (blijven) communiceren.
Hetzelfde geldt voor jou als professional als je met meerdere mensen samenwerkt. Hang je planning, bouwtekening of to-do lijst zichtbaar in beeld en sta hier regelmatig bij stil. Wel eens van SCRUM gehoord? Het is een mooie methode om te gebruiken als je met meerdere mensen aan een project werkt. Een van de onderdelen van SCRUM is de daily standup (korte vergadering). Voordat je aan je werkdag begint, kom je even bij elkaar en bespreek je:
- Wat heb ik bereikt?
- Wat ga ik vandaag bereiken?
- Verwacht ik obstakels (en kan het team me daarbij helpen)?
Samenvattend
Met deze tips moet het goed komen. Er was een keer een deelnemer aan mijn time management training die na afloop meteen aan de slag ging met zijn tweede WC die al heel lang niet af was. Een paar weken later postte hij een foto van het eindresultaat op Instagram en kreeg ik credits voor de schop onder zijn kont. Dat scheelt toch weer een aanmelding voor Help Mijn Man Is Klusser 😀. Kortom:
- Maak af waar je aan begint en stel de rest bewust uit.
- Gebruik een to-do lijst.
- Maak een planning.
- Zet je ego opzij en vraag om hulp.
- Durf compromissen te sluiten.
- Blijf communiceren.
Zet ‘m op! 💪🏼