Assertiviteit

Assertief zijn is belangrijk

Assertiviteit is van essentieel belang, maar waarom is het zo lastig om dit in het dagelijks leven toe te passen? Assertief zijn betekent voor jezelf opkomen, je grenzen aangeven en duidelijk communiceren over wat je wel of niet wilt. Het omvat ook het geven van constructieve feedback, waarbij je aangeeft wat je graag anders zou zien. 

Het beheersen van assertiviteit heeft directe invloed op je productiviteit. Maar waarom ervaren zoveel mensen moeite met het toepassen ervan, vooral bij onverwachte verzoeken?

Ad-hoc verzoeken

Mensen vinden het vaak lastig om ad-hoc verzoeken te parkeren. Stel je voor dat je midden in een belangrijke taak zit en iemand vraagt om je aandacht. Het is moeilijk om nee te zeggen, vooral als je gewend bent om direct op e-mails, appjes en telefoontjes te reageren. 

Echter, als je constant reageert op elk verzoek, kom je niet toe aan je eigen werk en verlies je kostbare tijd.


Praktische tips

Het verbeteren van assertiviteit draagt direct bij aan een effectiever time management. Hoe beter je in staat bent om je grenzen aan te geven, des te meer ruimte je creëert voor de taken die echt belangrijk zijn voor jou. Hierdoor kun je je concentreren op datgene wat er werkelijk toe doet en haal je meer voldoening uit je werkdag

Lees mijn artikelen met praktische tips om assertiever op te treden en ontdek hoe dit je productiviteit en tevredenheid op de werkvloer kan verhogen.

Berichten over Assertiviteit:
De Kracht van Veerkracht op het Werk: Optimaliseer Productiviteit en Welzijn
0
De Kracht van Veerkracht op het Werk: Optimaliseer Productiviteit en Welzijn
De Kracht van Veerkracht op het Werk: Optimaliseer Productiviteit en Welzijn
Small talk. Op je gemak een gesprek voeren
0
Small talk. Op je gemak een gesprek voeren
Small talk. Op je gemak een gesprek voeren
Assertiever worden door nee te zeggen (praktische gesprekstechniek)
0
Assertiever worden door nee te zeggen (praktische gesprekstechniek)
Assertiever worden door nee te zeggen (praktische gesprekstechniek)
Zo stop je een klagende cliënt (4 praktische tips)
0
Zo stop je een klagende cliënt (4 praktische tips)
Zo stop je een klagende cliënt (4 praktische tips)
Zo maak je korte metten met lastige bellers (met 1 vraag!)
0
Zo maak je korte metten met lastige bellers (met 1 vraag!)
Zo maak je korte metten met lastige bellers (met 1 vraag!)
Wat je jezelf bij elke taak moet afvragen
0
Wat je jezelf bij elke taak moet afvragen
Wat je jezelf bij elke taak moet afvragen
Waarom je een hekel hebt aan vergaderen (10 irritaties)
0
Waarom je een hekel hebt aan vergaderen (10 irritaties)
Waarom je een hekel hebt aan vergaderen (10 irritaties)
Lastig gesprek voeren? Zo bereid je je voor.
0
Lastig gesprek voeren? Zo bereid je je voor.
Lastig gesprek voeren? Zo bereid je je voor.
Wie is de probleemeigenaar?
0
Wie is de probleemeigenaar?
Wie is de probleemeigenaar?