Small talk. Op je gemak een gesprek voeren
6 min. leestijd

Small talk. Op je gemak een gesprek voeren

Waar de een kan praten als Brugman vindt de ander het lastig om een praatje te maken. Small talk is voor sommigen moeilijk. Je weet niet wat je moet zeggen of vragen. Misschien denk je dat jouw verhaal niet interessant genoeg is. Het liefst vermijd je gelegenheden zoals borrels, diners en verjaardagen. In dit artikel krijg je super praktische tips én ezelsbruggetjes om ervoor te zorgen dat je op je gemak een gesprek kunt voeren.

Lees ook het interview met Max in de Telegraaf

Wat is small talk eigenlijk? 

Small talk is praten over koetjes en kalfjes. Bij het begin van het gesprek begin je over iets kleins. Dat kan over het weer zijn of iets anders. Misschien vind je dit saai, maar het is slechts een startpunt. Wanneer het gesprek gaande is, kun je het over andere onderwerpen hebben. Vind je small talk lastig? Je bent echt niet de enige die het lastig vindt om een praatje te maken. De Nederlandse taal kent meerdere gezegden en spreekwoorden over communiceren.

  • Ergens geen speld tussen kunnen krijgen
    Betekenis: geen gelegenheid krijgen in een gesprek ertussen te komen
  • Het in Keulen horen donderen
    Betekenis: met stomheid geslagen zijn (na een mededeling van de gesprekspartner)
  • Van zijn stuk raken
    Betekenis: onzeker worden en niet meer weten wat te zeggen
  • Ergens de mond vol van hebben
    Betekenis: praten over de zaken die iemand bezighouden.
  • Het ijs breken
    Betekenis: een gesprek op gang brengen.
  • Met de mond vol tanden staan
    Betekenis: niet weten wat je moet zeggen/ergens versteld van staan.
  • Met stille trom vertrekken
    Betekenis: vertrekken zonder iemand het te laten weten.

Introvert small talk

Hoe start je als introvert persoon een gesprek als je geen goede openingszinnen kent? Wat doe je als er ongemakkelijke stiltes vallen tijdens een borrel? Ga je dan naar je drankje staren? Bedenk je een smoes en doe je net alsof je naar het toilet moet. Durf je een praatje te maken als je met vreemde mensen in een vergadering zit? Ongemakkelijke stiltes tijdens een gesprek zijn vervelend. De makkelijkste manier om hier mee om te gaan? Simpel, je gaat dit soort informele gesprekken vermijden. Borrels, teamuitjes, kerstdiners en jubilea sla je het liefst over. Je bedenkt een smoes of zegt dat je er geen behoefte aan hebt.

Small talk, een mission impossible?

Herken je dit ook bij jezelf? Stel je eens voor dat je wél een leuk informeel gesprek hebt met iemand. Dat je lol kunt hebben en dat je jezelf op je gemak voelt. Het kan ook een meerwaarde bieden, want je leert elkaar beter kennen. Mission impossible? Nee hoor. Het is echt mogelijk om jezelf te redden tijdens dit soort verlegenheidssituaties.

small-talk-op-je-gemak-een-gesprek-voeren-mission-impossible

Small talk? Yes, you can!

Toon interesse

Vind je het lastig om iets over jezelf te vertellen? Focus dan eerst op de andere persoon. Wees nieuwsgierig en toon interesse in je gesprekspartner.  Dit werkt ook heel goed bij sollicitatiegesprekken. Zorg ervoor dat je bent voorbereid op allerlei vragen. Interview jezelf voordat je naar een gesprek gaat. Het is ook handig dat je van tevoren vragen bedenkt die je kunt stellen over het bedrijf. Toon interesse in het bedrijf en je vermijdt ongemakkelijke stiltes.

Wees eerlijk

Als iemand vertelt over zijn beroep en je begrijpt er de ballen van, wees daar dan open over. Mensen vinden het over het algemeen leuk om over hun werk te praten. Wanneer je de persoon niet kunt volgen, ga dan niet braaf knikken. Zeg dan zoiets als: ‘Wat je net zei dat kan ik niet helemaal plaatsen. Ik ben namelijk niet zo thuis in jouw sector. Ik vind het wel interessant! Wil je het iets meer toelichten?’

Gespreksonderwerpen introvert

Sja, waar moet je het dan over hebben? Hierbij wat small talk voorbeelden. Vermijd lastige gespreksstof zoals geld, religie en politiek. Heb het eerst over de kleine dingen des levens. Wat voor werk doet iemand? Waar woont die persoon? Wat betekent iemands achternaam? Je hebt open vragen en gesloten vragen. Bij gesloten vragen kun je alleen ja of nee beantwoorden. Voorbeelden van een gesloten vraag:

  • Woon je in Leiden?
  • Heb je kinderen?
  • Vind je politiek ook zo saai?
  • Maakt dit bedrijf een beetje winst?
  • Vind je het ook zo lastig om…?

Het nadeel van dit soort vragen is dat je het gesprek een bepaalde richting op duwt. Dit kan een richting zijn die je gesprekspartner niet fijn vindt. Natuurlijk mag je wel een onderwerp aansnijden, maar geef ruimte aan de andere persoon. Dit kun je doen door open vragen te stellen.

  • Wanneer…?
  • Wie…?
  • Wat…?
  • Wat maakt…?
  • Waardoor…?
  • Hoe lang…?

Waarom

Misschien denk je nu: ‘Hey, maar hoe zit het dan met ‘waarom’? Dat begint toch ook met een W en dan heb je toch ook een open vraag gesteld? Klopt. Er is alleen een probleem met de waarom vraag. Wanneer je iemand een waarom vraag stelt, dan roep je die persoon ter verantwoording. Dat is lastig wanneer je een gesprekspartner hebt die zelf onzeker is of snel op zijn teentjes is getrapt.

Waarom: 

  • heb je die persoon toen niet gebeld?
  • heb je dat niet gedubbel checked?
  • woon je in Amsterdam?
  • ga je niet voor jezelf beginnen?
  • heb je geen lease auto?

Stel dus open vragen. Het nadeel van gesloten vragen is dat je gaat invullen voor een ander en dat je bepaalde aannames doet. Niet doen, want je kunt hierdoor de plank akelig mis slaan.

Geef een complimentje

small-talk-op-je-gemak-een-gesprek-voeren-mooie-schoenen

Hey, dat zijn leuke schoenen!

Een simpele manier om het ijs te breken is om iemand een complimentje te geven. Dat kan van alles zijn. Misschien draagt iemand een mooi horloge, een aparte bril, of passen de schoenen mooi bij de rest van het outfit. Besteed daar gerust wat aandacht aan. Waak er wel voor dat je na het compliment niet gelijk een gesloten vraag stelt.

  • Dus niet: Mooie hanger heb je om. Is het een erfstuk?
  • Maar wel: Mooie hanger heb je om. Het staat je heel goed.

Met deze praktische small talk tips moet het echt lukken om je soft skills te verbeteren. Het belangrijkste is dat je het gewoon gaat doen.

Lees ook het interview met Max in de Telegraaf

Over de schrijver
In mijn time management training en coaching leer ik zorgprofessionals om hun tijd, aandacht en energie beter te verdelen over de dag. Het gaat niet om meer gedaan te krijgen in minder tijd, maar om datgene af te hebben wat je jezelf had voorgenomen. Met mijn unieke HOPPA methode werken we hier samen aan, met als doel om meer voldoening uit je werkdag te halen. Neem gerust contact op voor een gratis intake.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down