hoe schrijf ik een boek max ohlenschlager hoppa
Planning
Max Ohlenschlager
Planning
10/21/2022
6 min
0

Hoe schrijf ik een boek?

10/21/2022
6 min
0

‘Hoe schrijf ik een boek?’ Ik hoor regelmatig dat het schrijven van een boek op iemands bucket list staat. Sinds ik mijn eigen boek HOPPA heb uitgebracht vragen mensen me hoe ik dat heb gedaan, want dat zouden ze ook wel willen. Dit artikel gaat over mijn eerste persoonlijke ervaring als auteur. Het is absoluut geen blauwdruk, maar ik wil graag mijn ervaring delen. Hopelijk inspireert het je om de stap te zetten om aan je boek te beginnen. 

Waarom wil je een boek schrijven?

We beginnen met het WAAROM. Een boek schrijven is een behoorlijke klus en er komt meer bij kijken dan je denkt. Ik had twee redenen. Als twintiger fantaseerde ik al over mijn eigen boek, ook al had ik nog geen idee waarover dat boek dan zou moeten gaan. Voor mij was het dus jarenlang een bucket list dingetje. 

De tweede reden gaf de doorslag. Tijdens mijn time management training kreeg ik altijd de vraag: welk boek adviseer je om te lezen? En dat vond ik dan lastig om te beantwoorden. 

Er zijn goede boeken over time management geschreven, maar die zijn te dik (lees je niet uit), te methodisch (niet makkelijk toepasbaar), te wetenschappelijk (niet praktisch en blijft niet hangen) of die richten zich maar op één aspect (te beperkend). Langzamerhand ontstond de wens om een boek te schrijven over mijn eigen aanpak. Het moest een praktisch en dun boekwerk worden dat ik tijdens de training en coaching kon uitdelen als naslagwerk.

hoe schrijf ik een boek max ohlenschlager hoppa II

Wat wil je ermee bereiken?

Er zijn veel keuzen bij het schrijven van het boek en het uitbrengen daarvan. 

  • Wil je het zelf uitbrengen of wil je dat via een uitgever doen? 
  • Wil je dat je boek in de winkel komt te liggen?
  • Wil je dat het boek online verkrijgbaar is?
  • Wil je dat het een bestseller wordt? 
  • Wil je er ook een audioboek bij? 
  • Wil je het boek koppelen aan een e-learning?
  • Wil je dat het boek opdrachten oplevert? 
  • Wat ga je doen aan promotie wanneer het boek er daadwerkelijk is?

Het was niet mijn doel om met mijn boek in de winkel te liggen. Ik wilde mijn boeken koppelen aan mijn trainingen en daarnaast wilde ik boeken verkopen via mijn eigen kanalen. HOPPA is uitgegeven via De Boekfabriek en ik draag zelf zorg voor de distributie en verkoop. Misschien weet je nog niet goed wat je met je boek wilt bereiken. Daarom is het van belang dat je om hulp vraagt.

Doe het niet alleen

Geloof me, als je nog nooit een boek hebt geschreven, dan heb je geen idee wat er allemaal bij komt kijken, zowel inhoudelijk, financieel, hoe zit het met rechten en wat kun je allemaal aan marketing doen? Daarom is het van belang dat je zo snel mogelijk hulp inschakelt. Ik kende een uitgever (Rob Dijkstra) in mijn netwerk met wie ik eerder indirect heb samengewerkt aan het boek Smoelwerk. Ik heb Rob gebeld en verteld over mijn idee voor een boek. Nadat we een keer hadden afgesproken wilde hij meewerken. Vanaf dat moment was Rob mijn uitgever, sparringpartner, adviseur en redigeerde hij mijn teksten.

Inventariseren, clusteren, organiseren

Ik had zelf aardig wat krantenknipsels (in een map), aantekeningen (in een notitieboek en Evernote) en online artikelen (bewaard in Evernote) verzameld in de loop der tijd. Dit ben ik gaan organiseren: welke artikelen zijn relevant en wat kan weg? Welke quotes wil ik gebruiken? Ik vond het fijn om alles uit te mesten. Het geeft een opgeruimd gevoel, je duikt helemaal in de materie en je doet nieuwe inzichten op. Op een gegeven moment stond alles netjes in een werkdocument, voorzien van kopjes, links etc.

hoe schrijf ik een boek max ohlenschlager hoppa organiseren

Zorg voor een kapstok

Mijn boek HOPPA is geen roman, maar een informatief boek. Het boek gaat over mijn zelf ontwikkelde HOPPA methode. HOPPA is een acroniem en elke letter staat voor een principe (Hoofd Leeg, Overzicht, Prioriteiten, Planning en Aandacht). Het was voor mij al vrij snel duidelijk dat deze 5 principes de kapstok zou moeten worden van mijn boek. Toen ik mijn eerste versie naar mijn redacteur stuurde kreeg ik als feedback dat het een duidelijk en kloppend verhaal was. Dat vond ik heel fijn om te horen. Vanaf dat moment was het voornamelijk puntjes op de i zetten (wat overigens nog aardig wat tijd in beslag nam!).

Ga schrijven

Het schrijven van een boek is iets wat ik uit mezelf moest halen. Ik had geen contract en geen deadline, dus is het vrij gemakkelijk om andere zaken voorrang te geven. Eerlijk is eerlijk: ik heb een aantal jaren over mijn boek gedaan. Ik had een eerste versie half af en toen kwam de klad er in en bleef het een paar jaar liggen. Destijds begreep ik het niet helemaal, maar toen ik later in de afrondende fase van mijn boek was besefte ik iets belangrijks. Ik geloofde er in het begin nog niet helemaal in. 

Blijkbaar had ik last van faalangst (waar ik helaas nog steeds niet helemaal over heen ben gegroeid). In 2020 opende ik weer eens mijn conceptversie. Ik las het door en ik merkte dat ik er nog steeds achter stond. Ik had inmiddels nog veel meer ideeën, kennis en tips opgedaan en die wilde ik gaan verwerken in het boek. 

Tijd voor time management

Toen ik eenmaal helder voor ogen had hoe het boek eruit moest gaan zien, kon ik al mijn time management skills er op los laten ;) Ik besloot om mijn boek prioriteit te geven en ik maakte een planning. Ik ben een ochtendmens, dus dat betekent dat ik in de ochtend het meest creatief en het meest productief ben (drie keer raden wanneer ik dit artikel aan het schrijven ben. Juist ja, in de ochtend). Voor mij was één uur achter elkaar schrijven de max, dus plande ik dagelijks blokken in op hetzelfde tijdstip. Dit werkte fantastisch om meerdere redenen:

  1. Ik gaf er prioriteit aan door het in te plannen
  2. Ik hield rekening met mijn bioritme (in de ochtend werk ik optimaal)
  3. Een uur was lang genoeg om het leuk te houden en om mijn focus te behouden. 
  4. Doordat ik de blokken en tussentijdse mijlpalen inplande kreeg ik inzicht in wanneer het manuscript af zou zijn  

hoe schrijf ik een boek - time management

Hoe schrijf ik een boek? Woord voor woord

Er komt veel bij kijken als je een boek wilt schrijven. Oplage, marketing, promovideo, boekpresentatie, persbericht en nog veel meer. Laat dat je niet afschrikken. Als je duidelijk hebt WAAROM je een boek wilt schrijven dan wordt het HOE vanzelf wel duidelijk. 

Ik nam mezelf voor om niet te stressen tijdens dit boek en dat is gelukt. Ik legde de lat niet te hoog. Als ik twee pagina’s had geschreven dan had ik een goede ochtend. Het is een langzaam proces met soms een stap vooruit en twee stappen terug, maar je komt er wel. En dan, is je boek af. Het is een magisch gevoel als je je boek voor het eerst in je handen hebt. En dat gevoel kan niemand meer van je afpakken. Je hebt iets voltooid, iets waarvan je al een tijd droomt.

Durf te vragen

Een boek schrijven is al een project op zich, maar dan ben je er nog niet. Denk maar aan marketing, verkoop en promotie. Een tip: ga niet zelf het wiel uitvinden, dat hebben andere al voor je gedaan. 'Success leaves clues' leerde ik ooit in een boek van Tony Robbins. Ik vroeg mezelf af of ik nog meerdere auteurs kende. Ja dus! Ik ging op LinkedIn en toen kwam ik erachter dat ik zo’n 12 auteurs in mijn netwerk had. 

Vroeger wilde ik altijd alles zelf uitdokteren, maar dit keer trok ik de stoute schoenen aan, stapte uit mijn comfort zone en benaderde iedere auteur die ik persoonlijk kende. En toen gebeurde er iets magisch. Bijna iedereen reageerde! Van de een kreeg ik een paar tips, anderen schreven pagina’s vol. Wat bleek? Mensen vinden het leuk om andere te helpen en om te vertellen over hun eigen proces. Met een enorme bak tips kon ik verder met het proces.

hoe schrijf ik een boek max ohlenschlager hoppa durf te vragen

Hoe schrijf ik een boek?

Goed, dit wilde ik met je delen. Het schrijven van een boek is een leuk en uitdagend avontuur. Het heeft me veel opgeleverd, zoals: 

  • Een titel - ik ben naast trainer en coach nu ook auteur
  • 'Status'  - een boek op je naam verhoogt je expert status
  • Aandacht - je hebt iets bijzonders gemaakt en dat is interessant voor podcasts. 
  • Extra opdrachten - als opdrachtgevers moeten kiezen uit een dertien in een dozijn trainer of iemand met een boek, dan is de kans groot dat ze voor jou kiezen. 

En, ga je er voor? Zoek hulptroepen, organiseer je ideeën en sta stil bij WAAROM je dit boek wilt schrijven.

Boek bestellen: 
Nieuwsgierig geworden naar mijn boek HOPPA?  Hier kun je HOPPA bestellen

Contact met redacteur:
Ben je bezig met een boek en kun je daar wat hulp bij gebruiken? Neem contact op met Rob Dijkstra van de Boekfabriek: 0610726425

Reacties
Categorieën