Met je smartphone je concentratie verbeteren (8 tips)
04 februari 2021 
8 min. leestijd

Met je smartphone je concentratie verbeteren (8 tips)

Ben je snel afgeleid en heb je een korte concentratieboog? Reageer je op elke notificatie van je smartphone? Raak je daardoor weer afgeleid en krijg je vervolgens last van uitstelgedrag? Misschien ben je lichtelijk verslaafd. Kun je met je smartphone je concentratie verbeteren? Nou en of. In dit artikel krijg je een aantal praktische tips.

Er komen dagelijks veel prikkels op je af. Er is afleiding op het werk (emails, verzoeken van collega’s) en die smartphone houdt je ook van je werk. We checken onze mail op de gekste plekken. Het lijkt efficiënt omdat je gelijk kan reageren. Maar wat gebeurt er? Bij elk mailtje dat er binnenkomt ben je gelijk weer even afgeleid. En je herkent het vast wel dat het dan weer even duurt om ‘er in te komen’. Zo van: ‘waar was ik ook alweer?’ Waarom je niets afmaakt? Nou, sommigen worden zo vaak afgeleid door hun smartphone dat ze bijna niet meer aan werk toekomen. En vraag jezelf eens af wat je nou eigenlijk doet nadat je een mailtje checkt. De kans is groot dat je er niets mee doet. Sterker nog, wanneer je achter de laptop kruipt, dan zie je datzelfde mailtje weer voorbij komen! Dat is dus dubbel werk. Zonde van je tijd en je energie.

met je smartphone je concentratie verbeteren 1

Heb je ooit zo’n mailtje gehad?

Wil je met je smartphone je concentratie verbeteren? Verwijder je mailprogramma van je smartphone. Check je mail alleen op bepaalde tijden op je laptop. Het is gewoon veel efficiënter om je mail in blokken te verwerken dan dat je op elk los mailtje reageert. Je hoeft niet gelijk op elk mailtje te reageren. Als je binnen een paar werkdagen reageert dan is dat prima.

Dringende mail bestaat niet.

Maak je gebruik van social media apps als Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter of LinkedIn? Word je echt gelukkig(er) van deze apps? We vinden het fijn om op de hoogte te zijn. Sterker nog, we zijn bang dat we iets missen. Hier is zelfs een term voor: FOMO, de Fear Of Missing Out. Al die informatie en prikkels hebben ook een keerzijde. Het blijkt dat er een verband is tussen het vaak checken van social media en depressie en angsten.

Wil je echt met je smartphone je concentratie verbeteren dan wordt het de hoogste tijd voor een digitale detox (lees ook dit artikel over digitaal minimalisme). Dit is wat je kunt doen: Als er een app bij zit die niet erg bijdraagt aan je levensgeluk, verwijder deze dan van je smartphone. Je hebt je account nog, dus als het moet dan kun je je social media nog checken op je laptop. Als je dit doet dan zul je merken dat het in het begin even onwennig is, maar op den duur neemt de behoefte af om constant dingen te checken. En dan hou je tijd over voor andere zaken.

Zet je notificaties en push-meldingen uit. Het is misschien even afkicken, maar het is écht de moeite waard. Pak je elke keer je smartphone als je een notificatie krijgt? Wie is er nu eigenlijk de baas, jij of je smartphone? Waarschijnlijk ben je nu een slaaf van je smartphone. Zorg ervoor dat jij weer de regie hebt over de techniek. Jij kunt bepalen wanneer je iets wil checken in plaats van dat je smartphone non stop jouw aandacht kaapt. Zet je notificaties daarom lekker uit. En die rode bolletjes bij je apps? Dat zijn badges en ook die kun je uitzetten. Gebruik je WhatsApp? Als je lichtelijk gek wordt van al die loze berichten in groepchats, dan kun je 2 dingen doen: De groep verlaten of de chat dempen. Je kunt groepsapps dempen voor 8 uur, een week of voor altijd. Die van mij zijn állemaal gedempt, voor altijd.

met je smartphone je concentratie verbeteren 2

Moet je je echt even concentreren? Zet de vliegtuig modus aan.

Weet je nog dat vroeger iedereen van die irritante ringtones had? Dat is tegenwoordig gelukkig een stuk minder. De meeste mensen kiezen een ringtone die standaard op hun telefoon zit. Heb je het wel eens meegemaakt dat je dénkt dat je telefoon in je broek of jas trilt? En dat dat niet zo was? Dan heb je misschien last van het fantoom vibratie syndroom. Ik heb daar zelf een tijdje last van gehad en het leidde me enorm af. Ik heb zelf al jaren geen ringtone meer. Mijn smartphone staat standaard op stil en als ik me écht even wil concentreren, dan zet ik mijn telefoon in de vliegtuigmodus.

Zet je telefoon eens wat vaker op stil of in de vliegtuigmodus

Je bent net lekker bezig met je werk als je telefoon afgaat of trilt. Wat doe je? De kans is groot dat je dan gaat kijken. Even kijken, even reageren en dan weer terug aan het werk. Het probleem is dat je concentratie dan is verstoord. En als je een paar berichten achter elkaar krijgt, dan is je concentratie al aardig naar de knoppen. Je kunt je smartphone wel op stil zetten, maar dat is soms niet genoeg. Wanneer je aan het werk bent en je telefoon is in zicht, dan zijn we toch geneigd om uiteindelijk te gaan kijken. Want tja, misschien heb je in de tussentijd wel een belangrijk berichtje gekregen. Dus, wil je echt je concentratie verbeteren? Zet je smartphone dan niet alleen op stil, maar leg hem even weg. Leg je smartphone uit het zicht, in een laatje of nog beter, in een andere ruimte.

Met je smartphone je concentratie verbeteren bed

Er komt dagelijks veel informatie op ons af. Teveel als je het mij vraagt. Onze hersens kunnen al die prikkels niet aan en krijgen last van een information overload. Geen wonder dat je veel aan je hoofd hebt. Die prikkels moeten wel allemaal verwerkt worden en dat gebeurt voor een gedeelte ook ‘s nachts. Dus als je de hele avond op je smartphone hebt gezeten ga er dan maar vanuit dat je hersens tijdens je slaap nog flink aan het werk zijn.

Laptops en smartphones stralen blauw licht uit dat een negatieve invloed heeft op de aanmaak van melatonine, beter bekend als het slaaphormoon. Dit maakt dat we alert blijven. Na 21.00 uur zet ik zelf geen schermen meer aan. Mijn smartphone leg ik bewust beneden in een laatje zodat ik er niet de hele tijd naar ga kijken. Ik neem de telefoon ook niet mee naar boven en leg hem al helemaal niet op mijn nachtkastje. Gebruik je je telefoon als wekker? Koop een echte wekker zodat je smartphone uit de slaapkamer kan blijven. Wanneer ik wakker word gemaakt door mijn wekker, dan kom ik niet gelijk in de verleiding om op mijn telefoon te kijken.

Tijdens workshops vraag ik altijd wat mensen doen als ze opstaan. Het zal je verbazen hoeveel mensen als eerst naar hun smartphone grijpen om appjes en mail te checken. Maar daar blijft het niet bij. Ze zijn ook benieuwd wat er allemaal is gebeurd in de wereld en checken Nu.nl of apps van dagbladen. Als ik hier op doorvraag dan zeggen ze dat ze nieuwsgierig zijn. Ze doen verder niets met de informatie. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat je je hersens direct vult met prikkels (waar je in feite niets mee doet). Check wat minder vaak het nieuws. De wereld vergaat niet.

Op YouTube kun je je abonneren op kanalen die je interessant vindt. Meestal wordt dan ook het belletje aangevinkt. Dat betekent dat zodra er een nieuwe video online komt, jij daar een notificatie van krijgt op je smartphone. Handig toch? Ja en nee. Kijk als je helemaal idolaat bent van een bekend persoon, een  sport of een computergame dan snap ik dat je op de hoogte gehouden wilt worden. Maar als je op tientallen kanalen bent geabonneerd én je krijgt daar ook notificaties van, dan is het eind zoek. (Ken je mijn YouTube kanaal eigenlijk al?) Dit geldt trouwens ook voor Instagram. Hier kun je berichtmeldingen inschakelen als je niets wilt missen. Maak hier geen sport van en beperk het aantal notificaties / prikkels.

Met je smartphone je concentratie verbeteren

Nog even de tips op een rij:

  • Verwijder je mailprogramma
  • Verwijder de meeste social media apps
  • Zet je notificaties uit
  • Zet je telefoon op stil
  • Leg je telefoon weg
  • Niet met je telefoon naar bed
  • Verwijder nieuws apps
  • Wees spaarzaam met abonneren

Over de schrijver
In mijn time management training en coaching leer ik professionals om hun tijd, aandacht en energie beter te verdelen over de dag. Het gaat niet om meer gedaan te krijgen in minder tijd, maar om datgene af te hebben wat je jezelf had voorgenomen. Met mijn unieke HOPPA methode werken we hier samen aan, met als doel om meer voldoening uit je werkdag te halen. Neem gerust contact op voor een gratis intake.
Reactie plaatsen

Lange to do lijst?

Staan sommige taken al weken, misschien zelfs al maanden op je to do lijst? Gebruik je meerdere lijstjes en mis je daardoor het overzicht? Wil je weten hoe een slimme takenlijst er uit ziet?


Download dan gratis het e-book Toveren met je To Do Lijst. Je krijgt super praktische tips die ervoor zorgen dat je weer blij wordt van je to do lijst. Je leest: 


- waarom je bepaalde taken maar blijft uitstellen

- hoe je je to do lijst slimmer kunt inrichten

- wat de beste digitale takenmanagers zijn

Haal meer voldoening uit je werkdag met het boek HOPPA

hoppa-haal-meer-voldoening-uit-je-werkdag
cursus time management max ohlenschlager

Inspirerende time management tips in je mailbox? 

Ik schrijf regelmatig over wat ik meemaak, leer en toepas.