arrow_drop_up arrow_drop_down
Met je smartphone je concentratie verbeteren

Met je smartphone je concentratie verbeteren

Ben je snel afgeleid en heb je een korte concentratieboog? Reageer je op elke notificatie van je smartphone? Raak je daardoor weer afgeleid en krijg je vervolgens last van uitstelgedrag? Misschien ben je lichtelijk verslaafd. Kun je met je smartphone je concentratie verbeteren? Nou en of. In dit artikel krijg je een aantal praktische tips.

Concentratieverlies smartphone

Er komen dagelijks veel prikkels op je af. Er is afleiding op het werk (emails, verzoeken van collega's) en die smartphone houdt je ook van je werk. We checken onze mail op de gekste plekken. Het lijkt efficiënt omdat je gelijk kan reageren. Maar wat gebeurt er? Bij elk mailtje dat er binnenkomt ben je gelijk weer even afgeleid. En je herkent het vast wel dat het dan weer even duurt om ‘er in te komen'. Zo van: ‘waar was ik ook alweer?' Waarom je niets afmaakt? Nou, sommigen worden zo vaak afgeleid door hun smartphone dat ze bijna niet meer aan werk toekomen. En vraag jezelf eens af wat je nou eigenlijk doet nadat je een mailtje checkt. De kans is groot dat je er niets mee doet. Sterker nog, wanneer je achter de laptop kruipt, dan zie je datzelfde mailtje weer voorbij komen! Dat is dus dubbel werk. Zonde van je tijd en je energie.

Daarom: verwijder je mailprogramma eens van je telefoon.

met je smartphone je concentratie verbeteren 1

Heb je ooit zo'n mailtje gehad?

Check je mail alleen op bepaalde tijden op je laptop. Het is gewoon veel efficiënter om je mail in blokken te verwerken dan dat je op elk los mailtje reageert. Je hoeft niet gelijk op elk mailtje te reageren. Als je binnen een paar werkdagen reageert dan is dat prima.

Dringende mail bestaat niet.

Tip 2: Verwijder de meeste social media

Maak je gebruik van social media apps als Facebook, Snapchat, Instagram, Twitter of LinkedIn? Word je echt gelukkig(er) van deze apps? We vinden het fijn om op de hoogte te zijn. Sterker nog, we zijn bang dat we iets missen. Hier is zelfs een term voor: FOMO, de Fear Of Missing Out. Al die informatie en prikkels hebben ook een keerzijde. Het blijkt dat er een verband is tussen het vaak checken van social media en depressie. Het wordt tijd voor een digitale detox (lees ook dit artikel over digitaal minimalisme). Dit is wat je kunt doen: Als er een app bij zit die niet erg bijdraagt aan je levensgeluk, verwijder deze dan van je smartphone. Je hebt je account nog, dus als het moet dan kun je je social media nog checken op je laptop.

Tip 3: Zet je notificaties uit

Zet je notificaties en push-meldingen uit. Het is misschien even afkicken, maar het is echt de moeite waard. Gebruik je WhatsApp? Als je lichtelijk gek wordt van al die loze berichten in groepchats, dan kun je 2 dingen doen: De groep verlaten of de chat dempen. Je kunt groepsapps dempen voor 8 uur, een week of voor altijd. Die van mij zijn állemaal gedempt, voor altijd.

Tip 4: Zet je telefoon op stil

met je smartphone je concentratie verbeteren 2

Moet je je echt even concentreren? Zet de vliegtuig modus aan.

Weet je nog dat vroeger iedereen van die irritante ringtones had? Dat is tegenwoordig een stuk minder. De meeste mensen kiezen een ringtone die standaard op hun telefoon zit. Heb je het wel eens meegemaakt dat je dénkt dat je telefoon in je broek of jas trilt? En dat dat niet zo was? Dan heb je misschien last van het fantoom vibratie syndroom. Ik heb zelf al jaren geen ringtone meer. Mijn smartphone staat standaard op stil en als ik me écht even wil concentreren, dan zet ik mijn telefoon in de vliegtuigmodus.

Zet je telefoon eens wat vaker op stil of in de vliegtuigmodus

Tip 5: Leg je telefoon weg

Je bent net lekker bezig met je werk als je telefoon afgaat of trilt. Wat doe je? De kans is groot dat je dan gaat kijken. Ik had hier ook last van. Ik ging dan even kijken, even reageren en dan weer terug aan het werk. Het probleem was dat mijn concentratie dan was verstoord. Als ik een paar berichten achter elkaar kreeg, dan was mijn concentratie gelijk gehalveerd. Maar hier is het rare.

In de vorige tip schrijf ik dat je je telefoon beter op stil kunt zetten. Helaas is er een valkuil. Wanneer je aan het werk bent en je telefoon is in zicht, dan zijn we toch geneigd om uiteindelijk te gaan kijken. Want tja, misschien heb je in de tussentijd wel een belangrijk berichtje gekregen. Ook al staat je smartphone op stil of leg hem omgedraaid op je bureau. Sterker nog, ook al staat je smartphone uit, dan leidt het ons nog steeds af. Bizar toch? Dus, als je écht geconcentreerd wilt werken

Leg je smartphone weg in je tas, kast of jas

Tip 6: Niet met je telefoon naar bed

Er komt dagelijks veel informatie op ons af. Te veel als je het mij vraagt. Onze hersens kunnen al die prikkels niet aan en krijgen last van een information overload. Geen wonder dat je een vol hoofd hebt. Die prikkels moeten wel allemaal verwerkt worden en dat gebeurt voor een gedeelte ook ‘s nachts. Dus als je de hele avond op je smartphone hebt gezeten ga er dan maar vanuit dat je hersens tijdens je slaap nog flink aan het werk zijn.

Laptops en smartphones stralen blauw licht uit dat een negatieve invloed heeft op de aanmaak van melatonine, beter bekend als het slaaphormoon. Dit maakt dat we alert blijven. Na 21.00 uur zet ik geen schermen meer aan. Mijn telefoon leg ik bewust beneden in een laatje zodat ik er niet de hele tijd naar ga kijken. Ik neem de telefoon ook niet mee naar boven en leg hem al helemaal niet op mijn nachtkastje. Gebruik je je telefoon als wekker? Koop een echte wekker zodat je telefoon uit de slaapkamer kan blijven. Wanneer ik wakker word gemaakt door mijn wekker, dan kom ik niet gelijk in de verleiding om op mijn telefoon te kijken.

Tip 7: Verwijder nieuws apps

Tijdens workshops vraag ik altijd wat mensen doen als ze opstaan. Het zal je verbazen hoeveel mensen als eerst naar hun smartphone grijpen om appjes en mail te checken. Maar daar blijft het niet bij. Ze zijn ook benieuwd wat er allemaal is gebeurd in de wereld en checken Nu.nl of apps van dagbladen. Als ik hier op doorvraag dan zeggen ze dat ze nieuwsgierig zijn. Ze doen verder niets met de informatie. Je kunt je natuurlijk wel voorstellen dat je je hersens direct vult met prikkels (waar je in feite niets mee doet). Probeer nieuws te beperken tot een paar highlights per dag. De wereld vergaat niet.

Tip 8: Wees spaarzaam met abonneren

Op YouTube kun je je abonneren op kanalen die je interessant vindt. Meestal wordt dan ook het belletje aangevinkt. Dat betekent dat zodra er een nieuwe video online komt, jij daar een notificatie van krijgt op je smartphone. Handig toch? Ja en nee. Kijk als je helemaal idolaat bent van een bekend persoon, een  sport of een computergame dan snap ik dat je op de hoogte gehouden wilt worden. Maar als je op tientallen kanalen bent geabonneerd én je krijgt daar ook notificaties van, dan is het eind zoek. Dit geldt trouwens ook voor Instagram. Hier kun je ‘berichtmeldingen inschakelen' als je niets wilt missen. Maak hier geen sport van en beperk het aantal notificaties / prikkels.

Kortom, met je smartphone je concentratie verbeteren

Nog even de tips op een rij:

  • Verwijder je mailprogramma
  • Verwijder de meeste social media apps
  • Zet je notificaties uit
  • Zet je telefoon op stil
  • Leg je telefoon weg
  • Niet met je telefoon naar bed
  • Verwijder nieuws apps
  • Wees spaarzaam met abonneren

 

Over de schrijver
Sinds 2011 verzorg ik time management training en coaching. Ik ben goed in het platslaan van problemen en ben altijd bezig met de vraag: kan dat niet makkelijker?
Reactie plaatsen

We gebruiken cookies