Studentensyndroom
In dit artikel
Inhoudsopgave
Artikelen in deze categorie
Studentensyndroom
Het studentensyndroom is een vorm van bewust uitstelgedrag. Een student komt pas in actie op het allerlaatste moment, vlak voor de deadline van bijvoorbeeld een toets of een tentamen. Doordat de student uitstelt komt deze in tijdnood en dat geeft stress en plaatst de student onder druk. De term schijnt bedacht te zijn door Eliyahu M. Goldratt in zijn boek Critical Chain. We noemen dit ook wel SOG, dat staat voor studieontwijkend gedrag. Nederlanders kunnen van alles een werkwoord maken, dus wanneer studenten bezig zijn met niét studeren, dan zijn ze aan het soggen.
Waarom vandaag doen wat je ook nog tot morgen kan uitstellen?
Er zijn leukere dingen dan het leren voor een toets. Uitstelgedrag ligt op de loer. Er zijn over het algemeen 2 zaken die ons in beweging krijgen, pijn en plezier. Als je direct een beloning krijgt dan ga je het doen. Als de beloning nog ver weg ligt, dan zijn we minder gemotiveerd. Hetzelfde geldt voor pijn. Als de pijn ver weg is (toets is over 3 weken), dan voelen we de pijn nog niet.Een toets is geen taak
Studenten met uitstelgedrag zien toetsen vaak als een taak. Maar een taak is iets dat je kunt afvinken als je het af hebt. Wanneer kun je de toets afvinken? Juist, pas als je de toets hebt gemaakt. Dus ‘toets economie’ is geen taak, maar het is een project dat uit meerdere stappen bestaat. En daar zit nou het probleem. Studenten denken dat ze een toets kunnen doen, maar het omvat niet alleen het maken van de toets. Een toets bestaat uit:- Lessen bijwonen
- Aantekeningen maken
- Lezen
- Huiswerk maken
- Samenvatting maken
- Leren, ook het lezen, leren en herhalen.
- het hoofdstuk te lezen
- je aantekeningen te bestuderen
- proefopgaven te maken
- de stof te herhalen
Luie student
Ik ben van mening dat veel studenten niet lui zijn. De meesten zijn namelijk superdruk. Ze hebben hobby's, sporten, een bijbaan, vriend(in). Soms hebben studenten het zo druk dat ze geen tijd over houden om te studeren. Het is geen kwestie van luiheid, maar van prioriteiten stellen, verkeerd inschatten en onrealistisch plannen. Immers:We onderschatten de tijd die we ervoor nodig hebben en we overschatten onze concentratieEerst heb je nog zeeën. Dat tentamen is pas over 6 weken. En dan blijken die 6 weken ineens voorbij gevlogen. Nu moet je aan de bak. Je gaat in studeer modus en last minute stampen. Als je geluk hebt, dan heb je een voldoende, maar voor moeilijke stof heb je echt meer tijd nodig dan wat stampwerk.
Zorg voor een goede leeromgeving
Hierbij een korte checklist:- Heb je een prettige plek om te studeren?
- Is je bureau opgeruimd?
- Is het bureau goed verlicht?
- Het kan ook zijn dat je thuis niet prettig studeert. Waar dan wel? De bibliotheek bijvoorbeeld.
- Is de Wifi snel genoeg?
- Werkt de laptop naar behoren?
Gebruik verschillende middelen
Je hebt het boek en je aantekeningen en misschien nog ergens een samenvatting. Super. Maar misschien heb je nog iets extra's nodig om de stof beter te beheersen. Onze hersens denken niet in bullet points, maar in verbindingen. Je kunt van moeilijke leerstof ook eens mindmap maken. Dat is een woordenwolk of een bolletjesschema waarbij je het centrale thema in het midden zet.Werk in blokken
Het heeft geen nut om een hele dag te blokken. Het is veel effectiever als je het in kleine blokje opdeelt. Dan zorg je ervoor dat je tussen de blokken even een pauze kunt nemen. Even wat drinken, een beetje bewegen. Pauzes zijn belangrijk omdat je werkgeheugen dan even geleegd kan worden en dat de informatie die je net hebt opgezogen verwerkt kan worden. Vind je het lastig om in blokken te werken? Gebruik hiervoor dan een timer of een kookwekker en stel die in op 25 of 50 minuten. Wat jij prettig vindt. Deze vorm van time boxing noem je ook de Pomodoro techniek.