Time management in de ambulante zorg is een dagelijkse uitdaging. Als ambulant hulpverlener ben je altijd op pad, word je vaak gebeld op je telefoon en heb je een hoge caseload. Je hebt wel een planning, maar je weet nooit hoe de dag gaat verlopen. Er zijn veel zaken die tussendoor komen waardoor je je eigen planning moet laten varen. Kortom, je hebt het razend druk en je loopt achter de feiten aan, voornamelijk als het om rapportage gaat. Dit artikel geeft je praktische time management tips zodat je genoeg aandacht aan je cliënten geeft én dat je bij bent met je rapportage.
Personen, papieren, pillen & praten
Administratie en registratie
Time management tip #1: de juiste dagindeling
Wees ’s ochtends een maker en ’s middags een manager.
Met andere woorden: Gebruik de ochtend om bijvoorbeeld je administratie bij te werken en gebruik de middag voor je gesprekken. Je hebt divers papierwerk. Je moet plannen van aanpak maken, indicaties schrijven en dan heb je ook nog inbreng voor werkoverleggen, overdrachten en registratie. Gebruik daar de ochtend voor. Eerst even tikken, nadenken of uitzoeken en daarna op pad.
Time management tip #2: cluster taken
Plan belrondes in zodat je je er op kan instellen.
Time management tip #3: focus tijdens je bezoek
Natuurlijk is het van belang om contact te maken met je cliënt en om interesse te tonen. Soms kun je ook iets directer zijn.
TIP: Stel wat vaker de vraag: “Wat is je vraag?”
Time management tip #4: sluit je werkdag goed af
- Heb je een vol hoofd? Maak je hoofd leeg en schrijf ze op een takenlijst.
- Waar ben je vandaag niet aan toegekomen? Misschien is een project dat wat meer aandacht nodig heeft.
- Check je aantekeningen. Zijn die duidelijk? Moet je daar nog iets mee? Staat er een taak op? Schrijf hem op je to-do-lijst. Staat er een grote klus op? Plan hem in je agenda.
Time management tip #5: energiemanagement
- Plan je pauzes in
- Eet met aandacht je lunch
- Niet meer te laat komen, maar wees vroeg
- Sta stil bij wat je energie geeft en wat je energie kost.
Bonustip: Bewaar de gesprekken met de leukste cliënten voor aan het eind van de werkdag.
Time management in de ambulante zorg
- Wees ’s ochtends een maker, ’s middags een manager
- Plan belrondes in en check op bepaalde tijden je mail
- Get to the point: wat is je vraag?
- Sluit je dag goed af en leeg je hoofd
- Neem je pauzes, wees vroeg op afspraken en let op je energievreters
Vincent
op 06 May 2021Max Ohlenschlager
op 25 May 2021